Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea ohjaava lainsäädäntö ja opetussuunnitelma ovat uudistuneet ja astuvat voimaan 1.8.2025.

Kun oppilaan tuen tarve havaitaan, koulun on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä. Oppilaan etu on aina etusijalla tukea suunniteltaessa ja järjestettäessä. Tärkeintä on suunnitella opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki niin, että ne tukevat kaikkien oppimista juuri kyseisessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä
  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta
  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet
  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena
     

Ryhmässä annettavia tuen keinoja ovat esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, selkeä struktuuri, yhteisopettajuus, joustavat ryhmittelyt ja oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen. Oppilaalle omassa opetusryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta. Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, oppilas voi saada myös oppilaskohtaista tukea. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa. 

Linnakankaalla tuki perustuu inkluusioon, yhteisopettajuuteen ja joustaviin opetusjärjestelyihin. Tavoitteenamme on tukea jokaista oppilasta omassa opetusryhmässään ja varmistaa näin joukkoon kuulumisen tunne ja vertaisoppimisen mahdollisuus. Erityisopetus totetuu pääasiassa soluissa joustavina järjestelyinä. Tarvittaessa meillä on mahdollisuus myös pysyvmpään erityisluokkaopetukseen. Erityisopettajien yhteystiedot löytyvät koulun kotisivuilta.

Oppimisen edellytyksiä koulussa mahdollistetaan myös koulunkäyntiohjaajien tuella. Ohjaajat ovat koulussamme luokkakohtaisia. Myös heidän yhteystiedot löytyvät koulun kotisivuilta. 

Oppimisen tukeminen kotona

Tasainen arki ja hyvät elämäntavat tukevat kaikkea oppimista. Liikunta, säännöllinen ruokailu ja riittävä lepo ovat perusasioita koulutyön tueksi kaiken ikäisillä lapsilla. Koululaisen elämässä mukana eläminen myönteisesti ja vanhempien kannustava asenne koulutöiden tekemiseen tukevat koululaisen henkistä hyvinvointia, joka on tärkeässä roolissa oppimisessa. Kodin ja koulun yhteistyö on edellytys onnistuneelle opinpolun tukemiselle.

 

Lisätietoa

Ajankohtaista

Ajankohtaista varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa

Wilma-tunnukset

Wilma-tunnuksia käytetään kodin ja koulun yhteydenpidossa koko perusopetuksen ajan. Tunnuksia käytetään jo kevään aikana aamu- ja iltapäivätoimintaan hakemisessa ja muussa tiedottamisessa.

Jos huoltaja ei ole saanut Wilma-tunnuksia, otathan yhteyttä koulun kansliaan.

· Ketolanperän koulu 040 671 3389

· Kirkonkylän koulu 050 316 9598

· Linnakankaan koulu 050 316 9488

· Santamäen koulu 040 586 8252

· Ylikylän koulu 050 316 9584

Yhteystiedot

Perusopetuksen yhteystiedot löydät koulujen omilta sivuilta.