Johtoryhmän blogi: elinvoimajohtaja avaa Kempeleen z-alkuisten erisnimien historiaa

ma toukok. 02 10:03:00 2022

Zetat ja Kempeleen brändi

Eletään huhtikuuta vuonna 1992. Zeppelinin avajaiset ovat käynnissä ja Kempeleläiset -lehden toimittaja haastattelee kuntalaisia aiheen tiimoilta. Nimitoimikunta on kilpailun perusteella päätynyt ristimään kauppakeskuksen suureksi ja edistykselliseksi Zeppeliniksi – kuten esikuvansa ilma-alus Graf Zeppelin. Erityisesti vanhempi polvi ihmettelee nimivalintaa ja olisi toivonut suomalaiseen suuhun soveltuvampaa nimeä. Suurin osa on kuitenkin mielissään valinnasta ja luottaa että uusi kauppakeskus tulee toimimaan tehokkaana turistipyydyksenä.

Tästä alkoi z-alkuisten nimien tarina Kempeleen historiassa. Kaikki ´zetalliset´ erisnimet yhdistetään seudulla automaattisesti kuntaamme – 30 vuotta kasvanut brändi elää vahvana. Kuten hyvän brändin kuuluukin, se herättää vahvoja tunteita puolesta ja vastaan. Suomalaiseen tekstiin hieman oudomman kirjaimen voisi ajatella kuvastavan Kempeleen rohkeutta ja edistyksellisyyttä – toisaalta nimimuunnokset ovat luovia ja leikkisiä. Pelkkä Zeppelin ei kuitenkaan vielä luonut kokonaista brändiä, joten miten ihmeessä zetojen tarina jatkui?

90-luvun puolivälissä kunnassa etsittiin paikkaa uudelle uimahallille. Vaihtoehtona oli Sarkkiranta, mutta lopulta päädyttiin Zeppelinin lähellä olevaan tonttiin. Kunta päätti järjestää uudisrakennukselle nimikilpailun – nythän ei ollut kysymys pelkästä uimahallista, vaan laajemmasta virkistysuimalasta. Lukuisten ehdotusten joukosta työryhmää sykähdytti eniten Zimmari, joka sopi hyvin yhteen naapurissa olevan Zeppelinin kanssa. Kaksi z-alkuista rakennusta ja Zeppelinissä toimivat muutamat z-alkuiset yritykset muodostivat jo perinteen, mutta otti vielä aikansa ennen kuin kirjainta ryhdyttiin käyttämään määrätietoisemmin. Vuonna 2008 opaskarttoihin ilmestyi Zatelliitintie ja pari vuotta myöhemmin kehitysvammaisten työkeskus nimettiin laajennuksen ja nimikilpailun jälkeen Zytykkeeksi. Myös yritykset ryhtyivät tarttumaan brändiin; kuntaan on perustettu vuosien saatossa muun muassa Zemppi, Ze Linssi, Cafe Zuppari, Zippigolf ja Zrock. Tuorein nimikilpailu on vuodelta 2017, jolloin etsittiin sopivaa nimeä uudelle matkailukeskukselle. Satojen ehdotusten joukossa oli erityisen paljon z-alkuisia nimiä, joista Zeniitti veti pisimmän korren.

Mitä tulevaisuus voisi vielä tuoda tullessaan? Joku voisi perustaa kahvila Zumpin, palolaitos voitaisiin ristiä Zummeriksi ja kaupungistumisen myötä ihmisiä paikasta toiseen liikuttaisi Zubway. Zetojen kaivos ei ole aivan heti ehtymässä, ja jokainen voi osallistua uusien nimien ideointiin. Z-brändi onkin näistä syistä aivan erityisen hyvä. Hyvä brändi vahvistaa sen käyttäjän asemaa. Hyvä brändi luo turvaa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Se on meidän yhteinen juttu, jolle voidaan yhdessä nauraa ja jolle voidaan yhdessä pudistaa päätä.

Miia Marjanen
elinvoimajohtaja