Ajankohtaista liikennealueiden lumitöistä

ti tammik. 26 13:16:00 2021

Viime viikolla saimme Kempeleessäkin uutta lunta noin 30 cm. Lisäksi viime viikon aikana aurattiin useampaan kertaan tuiskulumia muutamista paikoista. Katujen kunnossapidon puolella tehtiin pitkää päivää, jotta väylät saatiin pidettyä auki.

Alkuviikosta on tehty lumen lähisiirtoja mm. suojateiden läheisyydestä ja risteysalueilta. Katujen kunnossapidosta muistutetaan, että liikennealueiden lumitilat on tarkoitettu katulumien käyttöön. Lumitiloista huolimatta lunta joudutaan ajamaan liikennealueilta tuhansia kuutioita normaalina talvena. Kiinteistöjen tulee sijoittaa omat lumensa kiinteistön alueelle.

Kadun varteen ja puistoihin kiinteistöiltä siirretyt lumikasat aiheuttavat näkemäesteitä, hidastavat aurausta ja voivat nostaa myös kadunpidon kustannuksia, kun lunta joudutaan siirtämään katujen kunnossapidon toimesta. Lunta ei tule myöskään pukata tielle auran vietäväksi, koska silloin aura vie lumen todennäköisesti naapurin liittymään. Mikäli lumet eivät mahdu kiinteistön pihalle, ottaa kunta lunta vastaan lumenvastaanottopaikalla.

Lisätietoja (arkisin klo 7-15.30) Jouni Leskinen p. 040 1928 752 tai Ilkka Koskenkorva p. 050 316 9658.

Yleistä infoa: Kempeleen kunnan talvikunnossapidon tietoisku (pdf)