Lakeuden lapset puhuttelee kuntalaisia kolmen vuosikymmenen jälkeenkin

ma jouluk. 21 13:57:00 2020

Itsenäisyyspäivänä julkaisimme verkossa uuden tallenteen Kempeleen kuntalaulusta Lakeuden lapset. Videolla Elina Könösen johtama Kempeleen lukion kuoro laulaa Jussi Rasinkankaan säveltämän ja Juhani Konolan sanoittaman kappaleen Kempeleen kirkossa. Samaan videoon ikuistettiin myös kuuraista ranta- ja peltomaisemaa Kempeleestä.

Kahden viikon aikana tallenne keräsi yli 8 000 katselukertaa, joka tekee siitä kanavamme ylivoimaisesti katsotuimman videon. Kappaleella on selkeästi erityinen paikka kuntalaisten sydämissä, mutta miten se syntyi?

Lakeuden lapset sai alkunsa yli 30 vuotta sitten Konolan kynästä, Kempeleen koululaitoksen vuosijuhlaan. Konola työsti kappaleeseen sanat ja Rasinkangas sävelen. Kappaleesta kuuluu miesten kotiseuturakkaus. Molemmat ovat tehneet työuransa Kempeleessä luokanopettajina, minkä merkeissä he myös tapasivat ensimmäisen kerran.

"Olen syntynyt Kestilästä ja päädyin Kempeleeseen, kun tulin valituksi luokanopettajaksi. Vuosi -85, kauan on aikaa siis. Itse asiassa Juhani oli yhtenä mua valitsemassa virkaan." Rasinkangas muistelee.

Saman työpaikan myötä Konola, Rasinkangas ja sovittaja Ismo Koskela päätyivät perustamaan koulussa Musarit -lauluryhmän, jonka myötä he päätyivät tekemään lastenlauluja useille äänitteille. Lauluryhmä oli lopulta lähtölaukaus vuosikymmeniä kestäneelle yhteistyölle.

80-luvulla sävelletystä kappaleesta on useita versiointeja, se on varmasti tullut kaikille kempeleläisille tutuksi jo musiikkitunneilla ja se on muun muassa ollut pysyvä osa Lukion itsenäisyyspäivänjuhlia jo 10 vuotta.

"Hyvää it­se­näi­syys­päi­vää! Kuun­te­le kuinka upeasti Kem­pe­leen lukion kuoro laulaa La­keu­den lapset: "Kaunis ja puhutteleva kappale ei kulu ajassa"" - Rantalakeus 6.12.2020