Kunnanjohtajan joulutervehdys

to jouluk. 22 14:09:00 2022

Vuoden pimein päivä on ohitettu ja valmistautuminen joulunviettoon on vilkkaimmillaan: yksi leipoo, toinen koristelee ja kolmas kirjoittaa joulutervehdyksiä. Miljoonat suklaanapit sulavat nälkäisiin suihin. Joululaulut soivat ja tuikut palavat. Tähtiä on asetettu ikkunoihin ja kyntteliköt ovat löytäneet paikkansa ikkunalaudoilta. Metsistä on haettu lähes puolitoista miljoonaa joulukuusta. Kukkatarhat ovat kasvattaneet 2,5 miljoonaa hyasinttia ja 1,5 miljoonaa joulutähteä kotien koristukseksi. Posti on jakanut 16 miljoonaa joulutervehdystä kortteina ja kirjeinä ympäri lumista Suomea. Kaupatkin ovat pursunneet väkeä, joululahjoihin ja joulunviettoon käytetään noin 550 euroa aikuista kohti.

Vuosi 2022 tullaan muistamaan erityisesti Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan. Ympäri maailmaa on seurattu järkyttyneenä kuukaudesta toiseen jatkuvaa silmitöntä ihmisten ja infrastruktuurin tuhoamista. Tavallisten ukrainalaisten jokapäiväinen kärsimys ja hätä ovat koskettaneet syvästi myös suomalaisia. Halu auttaa on ollut aitoa ja läpäissyt koko yhteiskunnan. Sodan synkät sivuvaikutukset ovat työntyneet myös jokaiseen suomalaiseen kuntaan ja kotitalouteen. Sietämättömiksi kohonneet sähkölaskut, villinä laukkaava inflaatio ja yhä ylemmäs kipuavat lainojen korot kiristävät taloutta ja lisäävät epävarmuutta tulevasta.

Hyvinvointiyhteiskuntaa mitataan erityisesti kriiseissä. Ensin koetteli korona, nyt elämme sodan varjossa. Ensimmäisen kanssa on opittu elämään, jälkimmäisestäkin selviämme. Yhteiskunnan tärkein tehtävä on huolehtia vaikeina aikoina ihmisten perusturvallisuudesta, tukea erityisesti heikoimmassa asemassa olevia ja pitää arjen sujuvuuden kannalta oleelliset rattaat liikkeessä. Tähän me pystymme, niin Suomessa kuin Kempeleessäkin.

Kempeleellä on takanaan hyvä vuosi. Palvelut ovat saaneet taas pääsääntöisesti kiitosta ja asukkaat ovat kyselyjen mukaan tyytyväisiä kotikuntaansa. Väestökehitys on jatkunut positiivisena ja työllisyystilanne on paras vuosikymmeniin. Kunta on saanut vuoden aikana useita tunnustuksia elinvoimaisuudestaan, asuinviihtyvyydestään ja kuntalaisten hyvinvointia tukevista toimistaan. Laadukkaan työn takeena ovat linjakkaat päättäjät, osaava henkilöstö, vireä kolmassektori, vahvat yritykset ja aktiiviset kuntalaiset. Kempelettä on viety eteenpäin jälleen rohkeasti ja vahvalla yhteistyöllä. Ongelmiakin on kohdattu, mutta niitä on nujerrettu ratkaisuhakuisella asenteella positiivista ilmapiiriä vaalien.

Yli sata vuotta Kempeleenkin ydintoimintoihin lukeutuneet terveydenhuollon, vanhustyön, sosiaalityön, vammaispalvelujen ja pelastustoimen palvelut siirtyvät vuodenvaihteessa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen vastuulle. Uuden työnantajan palvelukseen siirtyy kunnasta reilut 250 työntekijää. Heistä valtaosa jatkaa työtään kuitenkin entisissä tehtävissä ja työpisteissä. Myös palvelut löytyvät vuoden vaihteen jälkeen entisistä tutuista paikoista ja ne järjestetäänkin ainakin aluksi aiempaan tapaan.

Sujuvat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat olleet yksi vetovoimaisen ja menestyvän Kempeleen kulmakivistä. Asukastyytyväisyyskyselyissä nämä palvelut ovat saaneet kuntalaisilta vuodesta toiseen erinomaista palautetta. Se ei olisi ollut mahdollista ilman osaavaa ja työhönsä sitoutunutta henkilöstöä ja johtoa. Nyt hyvinvointialueelle siirtyvät työntekijä ansaitsevatkin erityisen ison kiitoksen pitkään jatkuneesta uurastuksesta ja laadukkaasta työstä Kempeleen kunnan ja kuntalaisten hyväksi.

Joulu on ilon, rauhan ja yhdessäolon aikaa. Onkin aika unohtaa hetkeksi työkiireet, stressi ja suorittaminen, ja antaa aikaa itselle ja lähimmäisille. Toivottavasti jokaisen joulua hunnuttaa tänäkin vuonna lämpö ja kuorruttaa rakkaus. Uuteen vuoteen voidaan suunnata jälleen luottavaisesti. Tulevaisuus on toivoa täynnä.

Rauhaisaa joulun aikaa ja riemukasta alkavaa uutta vuotta!

Tuomas Lohi
Kunnanjohtaja