Johtoryhmän blogi: elinvoimajohtaja - Asuntomessut – humpuukia vai hyödyllinen osa kuntamarkkinointia?

pe elok. 29 10:03:00 2025

Asuntomessuja vietettiin Oulussa heinä-elokuussa. Isäntäkaupungin lisäksi messuilla näkyivät kunnista Kemi, Tyrnävä ja Kempele. Messujen jälkimainingeissa on hyvä istahtaa alas ja pohtia, oliko messuille osallistuminen panostuksensa arvoinen.

Kempele toi messuilla esille Zeniitin matkailu- ja virkistysaluetta. Näyttelypisteelle luotiin aurinkoinen yleisilme kukkaseinineen, ja terassille pystytettiin pieni suihkulähde kuvastamaan Zeniitin vesielementtiä. Esittelijöinä toimivat kunnan eri osastojen työntekijät, luottamushenkilöt sekä messuja varten palkatut Kempele-lähettiläs ja kesätyöntekijä. Kaikkiaan ständillä työskenteli kuukauden aikana 36 eri henkilöä.

Messuosallistumisen tavoitteena oli lisätä yleistietoutta Zeniitin olemassaolosta ja sen aikataulusta. Messukävijät olivat kiinnostuneita Zeniitin suunnitelmista: erityisesti Oulun seudun asukkaista moni tunnisti jo Zeniitin ja he tulivat kyselemään lisätietoja.

Pohditaanpa markkinointia vähän yleisellä tasolla. Markkinoinnin lähtökohtana on, että tarjottavalle tuotteelle tai palvelulle tulisi määritellä oikea kohderyhmä. Sen jälkeen pitäisi löytää oikea kanava tämän kohderyhmän tavoittamiseen. Tarjolla oleva tuote tai palvelu kuorrutetaan tarinalla, joka herättää kohderyhmän mielenkiinnon. Sitten ryhdytään markkinoimaan ja tehdään sitä pitkäjänteisesti. Kuntien käyttämiä perinteisiä markkinoinnin kanavia ovat lehdet, televisio ja radio. Näiden rinnalle on noussut sosiaalinen media. Perinteiset kanavat ovat hieman kalliimpia kun taas somessa voit tavoittaa hyvin kohdennetun yleisösi kohtuullisen halvalla.

Mihin markkinoinnin laitaan asuntomessut sijoittuvat? Kempeleen kokonaismenot messujen ajalta olivat noin 30 000 euroa (ilman kunnan työntekijöiden palkkakuluja). Panostus ei siis ollut aivan pieni. Messujen tuloksena pääsimme jututtamaan tuhansia potentiaalisia alueen käyttäjiä kasvokkain ja vaihtamaan ajatuksia Zeniitin tulevaisuudesta. Samalla omakin organisaatio syventyi Zeniittiin ja sai kokea kuinka innoissaan muut odottavat aluetta.

Loppupäätelmänä totean, että asuntomessut olivat erinomainen paikka esitellä uutta ja mielenkiintoista kohdetta, joka on tavalla tai toisella jokaisen saavutettavissa. Zeniittiin voi rakentaa vapaa-ajan asunnon, käydä urheiluhallilla ja uimassa tai rakentaa yritykselle toimitilat. Tarttumapintaa löytyy siis jokaiselle. Sen sijaan kunnan yleismarkkinointiin asuntomessut eivät ehkä ole oikea paikka. Messuille ei kannata mennä ajatuksella ”kyllä kait siellä pitää olla näkyvillä”. Silloin unohtuvat markkinoinnin perussäännöt: mitä ollaan myymässä, kenelle ja minkälaisella tarinalla. Zeniitissä nämä kaikki ovat kohdallaan. Kempeleen osalta  asuntomessut olivat oikein onnistuneet ja ne palvelivat hyvänä osana matkailualueemme pitkäjänteistä markkinointia!
 

Miia Marjanen
Elinvoimajohtaja