Johtoryhmän blogi: varhaiskasvatuksen johtaja - Pääroolissa leikki
ma kesäk. 16 12:00:00 2025

Millaisen roolin leikki saa esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen arjessa – entäpä kotona? Onko sille aikaa ja tilaa? Ymmärrämmekö me aikuiset leikin merkityksen lapselle?
Vuoden 2025 Lapsibarometri, joka julkaistiin toukokuussa, nostaa jälleen kerran esiin leikin merkityksen lasten hyvinvoinnille ja kehitykselle. Lapsiasiavaltuutettu on valtion viranomainen, joka on toteuttanut lapsibarometria eskari-ikäisten lasten näkemyksistä vuodesta 2016 alkaen. Barometrin mukaan lapset itse kokevat leikin tärkeimmäksi asiaksi päiväkodissa (ja koulussa) – se tuo iloa, ystäviä ja mahdollisuuden olla oma itsensä. Leikkiminen nousi ylivoimaisesti tärkeimmäksi asiaksi esiopetuksessa. Lapset nostivat leikin esiin mieluisimpana ja merkityksellisimpänä osana eskaripäivää.
Leikin hyödyt lapsen suotuisalle kehitykselle ja oppimiselle ovatkin kiistattomat. Leikki tukee muun muassa kielen kehitystä, uusien taitojen oppimista, tunteiden käsittelyä ja kulttuuri-identiteetin muodostumista. Leikki on lapsen kieli, väline ja maailma. Se on tapa tutkia, ilmaista itseään, rakentaa sosiaalisia suhteita ja ennen kaikkea oppia. Leikki on lapsen omaa ajattelua, luovuutta ja tunnetta – se on ainutlaatuista ja korvaamatonta.
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa leikki ei ole vain vapaa-ajan täytettä päiväohjelmassa, vaan keskeinen pedagoginen menetelmä, jonka kautta lapsi kehittää taitoja, joita tarvitaan koko elämän ajan. Leikin kautta lapset oppivat sosiaalisia taitoja, tunteiden ilmaisua ja käsittelyä sekä kehittävät luovuuttaan ja roolien ymmärrystä – mikä myös vahvistaa lasten osallisuutta. Leikin kautta lapset kokevat voivansa vaikuttaa omaan arkeensa, mikä tukee heidän toimijuuttaan ja hyvinvointiaan. Leikki ei ole oppimisen este, vaan sen tukija – ja tästä syystä leikin roolia tulisi entisestään vahvistaa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, kuten myös perusopetuksessa.
Huolestuttavana havaintona barometri toi esiin, että noin kolmasosa lapsista koki, ettei saa eskarissa leikkiä tarpeeksi. Digitalisaatio, kiire ja tehokkuusajattelu uhkaavat joskus leikille varattua aikaa. On tärkeää muistaa, että leikkiä ei voi korvata tehtävillä, ruuduilla tai aikuisen ohjauksella. Lapsibarometri 2025:n tuloksissa lasten ääni on selkeä: he haluavat leikkiä.
Kempeleen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa leikin merkitys on keskeinen, ja sitä hyödynnetään eri muodoissaan monipuolisesti. Leikin asemaan halutaan jatkossa kiinnittää vielä erityistä huomiota. Tulevina toimintakausina tulemme painottamaan kehittämistyössämme niin varhaiskasvatusikäisillä kuin eskareillakin leikkipedagogiikkaa. Leikki ei ole vain lapsuuden iloja – se on investointi tulevaisuuteen. Leikin kautta lapsi rakentaa perustaa oppimiselle, hyvinvoinnille ja yhteiskunnalliselle osallisuudelle. Kun annamme lapselle aikaa leikkiä, annamme hänelle mahdollisuuden kasvaa täyteen mittaansa.
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ammattilaisina meidän tehtävämme on puolustaa leikkiä – ei vain pedagogisena menetelmänä, vaan lapsen oikeutena olla lapsi. Kutsumme tähän työhön myös lasten vanhemmat mukaan. Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa, että lapset saavat leikkiin mahdollisuuden – joka päivä, varhaiskasvatuksessa, eskarissa ja kotona. Kun astut seuraavan kerran päiväkodin tai eskarin eteiseen hakemaan lastasi ja kohtaat varhaiskasvatuksen ammattilaisia, kysy heiltä yksi tärkeä kysymys: Olettehan leikkineet tänään?
Virpi Uutela
Varhaiskasvatuksen johtaja