Kokkopuiston leikkipuisto kutsuu laskemaan mäkeä ja keinumaan

ti syysk. 21 14:56:00 2021

Kokkopuiston leikkipuiston uudistustyöt ovat valmistuneet ja puisto on avattu leikkijöille. Alueelle on rakentunut tällä kaudella maamäki, isompien lasten keinualue sekä pienten lasten leikkipaikka.

Maamäessä on pitkä rinneliuku ja leveä liukumäki, joka mahdollistaa yhdessä laskemisen. Liukumäkien kohdalla on valettu kierrätysmateriaaleista valmistettu ja maaväreillä värjätty Ecosurface turva-alusta ja eroosiopinnoite. Maamäelle on myös muotoiltu vastamäki, jotta talvella voi laskea pulkalla mäkeä pienestä rinteestä.

Isompien lasten keinualueella on asennettu peruskeinujen lisäksi pyöreämuotoinen Lumi LED-penkki, jonka rungossa on sisäänrakennetut LED-valot, jotka saavat valaisemiseen tarvittavan energian aurinkokennoista. Kunnostettuun, pyörivään Valssi jousikeinuun on kiinnitetty ECOaurora hehkuvalolistaa. ECOaurora hehkuvalo on myrkytön ja vaaraton fluoresoiva turvavalo, joka latautuu ultraviolettivalosta ja luovuttaa valoa pimeän tullen.

Alueelta löytyy myös Kempeleen kunnan työllistämisyksikön ympäristöhoitoryhmän rakentama ristiparrupenkki.

Pienten lasten leikkialue on monipuolinen leikkipaikka, josta löytyy peruskeinujen lisäksi pyöreä Mega-torni, jossa on paljon tekemistä eri tasolla mm. musiikkipaneeli. Leikkitorniin johtaa helppopääsyiset portaat sekä kiipeilyseinä. Lisäksi leikkitornissa on tuplaliukumäki ja kiharatanko. Nämä toiminnot harjoittavat lapsille tärkeitä motorisia taitoja.

Pienten lasten leikkipaikalla on myös LED-valo jousimopo, jousinapit ja penkki, joissa vilkkuu valot kiikkumisesta saatavasta liike-energiasta.

Alueelta löytyy perinteisen hiekkalaatikon lisäksi ”hiekkalaatikko”, jossa on haketta ja Kokkokankaan päiväkodin lasten keräämiä käpyjä. Tutkimusten mukaan metsämaakosketus monipuolistaa lasten sairauksilta suojaavan elimistön mikrobistoa ja parantaa immuunijärjestelmän säätelyä.

Puiston uudistamiseen on varattu tämän vuoden talousarviossa 90 000 euroa. Rakennustyöt on tehty pääosin kunnallistekniikan omana työnä.

Lisäinfoa antaa kunnanpuutarhuri Sari Palo, puh. 044 497 2512