Kello-Optiikka Zeppelin

Yrittäjien tarinat

Zeppelin toi Kempeleeseen

Pohjois-Suomen suurin kauppakeskus Zeppelin on palvellut asiakkaitaan jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Yhtä kauan Zeppelinin yritysvalikoimaan on kuulunut Kello-Optiikka Zeppelin, jonka yrittäjät optikko Suvi Silvola ja kelloseppä Sakari Silvola ovat olleet tyytyväisiä Zeppeliniin yrityspaikkana:

” Yrittäjinä teemme pitkää päivää Zeppelinissä, mutta onneksi kauppakeskuksen sisällä on päivän aikana työn lomassa helppo hoitaa omiakin asioita.”

Ennen muuttoa Kempeleeseen Silvoloilla oli kivijalkaliike Paltamossa. Zeppelinin rakentamisen aikoihin pariskunta sattui näkemään automatkallaan mainoksen sen yrityspaikoista. ”Avattaisiinko mekin liike sinne?” kysäisi Sakari Silvola tuolloin ja sillä tiellä he ovat yhä.

Silvolan mukaan asiakkaiden kynnys poiketa liikkeeseen hetken mielijohteesta on matalampi kauppakeskuksessa kuin kivijalkaliikkeessä. Muiden yritysten läheisyys tuo yrittäjälle myös turvallisuutta ja toiminta on yhteisöllisempää. Kempeleen osalta Silvola haluaa korostaa sen loistavaa sijaintia ja toimivia kulkuyhteyksiä:

”Tänne on helppo tulla ja tästä on helppo lähteä, sillä Kempele on ikään kuin risteyspaikka.”

Sesonkeja tuplamäärä

Silvoloiden yritystyyppi jakautuu pariskunnan osaamisalueiden mukaan: Kello-Optiikan ”Kello” viittaa kello-, kulta-, lahjatavaratuotteita myyvään Sakari Silvolan puoleen ja ”Optiikka” Suvi Silvolan Instrumentarium-ketjuun kuuluvaan optisen alan tuotteiden liikkeeseen. Moni pariskunta välttää yhteistä työpaikkaa perherauhan säilyttämiseksi. Suvi Silvolan mukaan heillä on liikkeessään omat tonttinsa ja yhdessä yrittäminen toimii hyvin.

” Annamme tarvittaessa työpanosta toinen toisemme osa-alueelle. Yhdessä yrittämällä näemme pitkinä työpäivinä paremmin toisiamme.”

Kahden eri alan yrityksen yhdistäminen tuplaa myös sesonkien määrän. Ihmiset uusivat silmälasejaan eniten alkuvuodesta ja syksyisin. Korut, kellot ja lahjatavarat taas käyvät parhaiten kaupaksi keväällä, kesällä ja joulun aikaan. Eri sesongit tasapainottavat yrityksen toimintaa.

Tuntuvin muutos alalla yli kahdenkymmenen toimintavuoden aikana on ollut kilpailun kiristyminen. Useampi saman alan yritys tuo tervetullutta kilpailua ja samalla myös valikoimaan laajuutta, josta asiakkaan on helpompi valita. 

”Meillä on Zeppelinissä useita kilpailevia yrityksiä. Tuotteiden lisäksi hyvä palvelu ratkaisee sen, kuka saa asiakkaan jäämään liikkeeseensä”, Silvola toteaa.

Kello-Optiikka Zeppelinin kotisivu

Lisätietoa Zeppelinistä