Tuliaiseksi Kempeleestä Kempeleen Helmi - lautapeli

to marrask. 28 12:34:00 2019

Kempeleen Helmi - lautapelin idea syntyi kesällä 2018, kun Kempele Seuran johtokunnan jäsen Pentti Pylvänäinen ja Anna Pylvänäinen vierailivat Lappeenrannan kotiseutupäivillä. Torin myyntipöydillä oli lautapelejä, mutta ei kotiseutupelejä. Pylvänäinen sai idean toteuttaa kotiseutuaiheisen peli kotiseudullaan Kempeleessä ja kyseessä tulisi olla nimenomaan lautapeli, joka kokoaa ihmiset saman pöydän ääreen. Pelin tavoitteena oli välittää tietoa paikallisista merkittävistä kohteista ja paikoista, henkilöistä ja tapahtumista.

Näin koottiin pelitoimikunta, joka ryhtyi oitis suunnittelemaan pelin kulkua ja aiheita. Toimikunta koostui Kempele Seuran johtokunnan jäsenistä, joka sai avuksi paikallista asiantuntemusta yhdistyksiltä, kunnasta, seurakunnasta sekä yksittäisiltä ihmisiltä. Peliä testasivat muun muassa koululaiset Kempeleessä. Historian tuntemus on Kempele Seuralla itsellään todella kattavaa.

Peli soveltuu erittäin hyvin kotiseutuun perehtyvälle tai tuliaiseksi Kempeleestä. Peliin sisältyy mielenkiintoisia tarinoita historiasta ja nykypäivästä, kuten myös tietoa tulevaisuuden suunnitelmista Kempeleessä.

Kempeleen Helmi - pelin julkistustilaisuus on 28.11.2019 klo 18 Kauppakeskus Zeppelinissä, Kempeleen kirjastolla, jossa peliä tullaan myös myymään jatkossa. Kirjaston lisäksi peliä voi ostaa Kauppakeskus Zeppelinin Prismasta.

Lähde: Kaleva, Riitta Taulavuori 28.11.2019