Sosiaalipalveluiden tiedote 20.5.2020
ke 20. toukokuuta 2020 13.30.00
Tiedote julkaistu 19.3. Päivitetty 1.4.2020 ja 20.5.2020.
Kempeleen kunnan sosiaalipalveluissa asiakastapaamiset sovitaan yksilöllisesti, poikkeusolot huomioiden. Toivomme edelleen yhteenottoja kirjallisesti, puhelimitse tai sähköpostitse. Asiakasvastaanottoja on mahdollista toteuttaa myös puhelimitse tai etäyhteyksiä hyödyntäen. Tavoitteena on työskentelyn jatkuminen asiakkaiden arjen tukemiseksi.
Yhteydenotot pääsääntöisesti puhelintunnilla klo 9-10 (sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät). Pyrimme vastaamaan puhelimeen myös muina aikoina virka-ajan puitteissa.
Virka-aikana klo 8-16 kiireellisissä sosiaalipäivystysasioissa pyydämme ottamaan yhteyttä Kempeleen sosiaalitoimiston päivystysnumeroon p. 044 4972273. Päivystysnumeron ruuhkautumisen välttämiseksi kyseisessä numerossa ei hoideta toimeentulotuen käsittelyyn liittyviä kyselyjä. Asiakkaita pyydetään olemaan yhteydessä ensisijaisesti Kelaan tai tarvittaessa suoraan sosiaaliohjaajiin ja sosiaalityöntekijöihin.
Virka-ajan ulkopuolella kaikkina vuorokauden aikoina kiireellisissä sosiaalipalveluja koskevissa asioissa yhteys Oulun seudulliseen sosiaalipäivystykseen p. 044 7036235 / yleinen hätänumero 112 (ma-pe klo 16–8, viikonloppuisin ja arkipyhinä 24h).
Seuraamme tilannetta aktiivisesti kunnan muiden toimijoiden, eri viranomaistahojen ja yksityisten palveluntuottajien kanssa. Tiedotamme muutoksista tarvittaessa.
Koronaepidemian vaikutukset palveluihin
Asiakastapaamiset
Asiakastapaamisia järjestettäessä toimistolla tai kotikäynneillä toivomme yleisten ohjeiden käsihygieniasta tai turvavälistä toteutuvan. Jos asiakkaalla on ennen tapaamista flunssan oireita, joku perheenjäsenistä on asetettu karanteeniin tai koronavirustartunta on todettu, toivomme että asiakas tiedottaa työntekijää asiasta. Tällöin asiakaskäyntejä tehdään vain päivystysluonteisesti akuuteissa tilanteissa.
Toimeentulotuki
Ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen hakemuksia otamme vastaan tavalliseen tapaan. Perustoimeentulotuki täytyy pääsääntöisesti olla haettuna Kelasta ja hakemusten käsittelyaika on seitsemän (7) arkipäivää.
Lapsiperheiden ja aikuisten palvelut
Lapsiperheiden ja aikuisten palvelut pyritään toteuttamaan normaalisti sisältäen uusien asiakkaiden palveluntarpeen arvioinnit sekä muut tarpeelliset tukitoimet. Asiakastapaamisten tarve arvioidaan tilannekohtaisesti.
Muutokset toiminnassa
Kuntouttavassa työtoiminnassa ei toistaiseksi ole sovittu uusia jaksoja, eikä päättyviä jaksoja ole jatkettu. Kuntouttava työtoiminta ja Zytkärin päivätoiminta käynnistyvät poikkeusolot huomioiden porrastetusti 1.6.2020 alkaen. Sosiaalipalveluiden työntekijät ovat yhteydessä asiakkaisiin ja toiminnasta sovitaan tapauskohtaisesti.
Kempeleen kunta ei työllistä nuoria omaan palvelutuotantoonsa kesän 2020 aikana. Palkkatukityöllistäminen on mahdollista, kun kunnan YT-neuvottelut ja mahdolliset lomautukset ovat ohitse.
Muut toimijat
Kirkon keskusteluapua
Seurakunnalla on keskusteluapua tarjoava sivusto (https://kirkonkeskusteluapua.fi/). Sivustolta löytyy:
- palveleva puhelin, puh. 0400 22 11 80, joka ilta klo. 18-24.
- palveleva chat, ma-pe klo. 12-20
- palveleva netti, jossa voi kirjoittaa viestiä työntekijälle. Avoinna 24/7.
- palveleva kirje, johon voi lähettää kirjeen. Vastauksen saa, jos laittaa kirjeeseen yhteystiedot.
Valtakunnallinen Kriisipuhelin
- Puh. 09 2525 0111, joka päivä ja yö, 24/7. Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea.
- Ruotsinkielinen linja: Kristelefon 09 2525 0112 ma, ke klo 16-20 sekä ti, to, pe klo 9-13.
- Arabiankielinen linja: 09 2525 0113 ma, ti klo 11–15, ke klo 13-16 ja 17–21 sekä to 10-15.
- Englanniksi voi soittaa sekä ruotsin- että arabiankieliselle linjalle.
Kriisikeskuksen Sekaisin chat
- Keskusteluapua nuorille (https://sekasin247.fi/ ).
Mielenterveystalon palvelut
Tukinet.net
- Avoin ryhmächat maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 15-17 ja tiistaisin ja torstaisin klo 17-19. Tule juttelemaan mieltäsi painavista asioista ja päivän kuulumisista. Sopii nuorille, aikuisille ja senioreille.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten chat
- MLL:n Lasten ja nuorten chatissa voit jutella luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa, ihan mistä tahansa aiheesta. Lasten ja nuorten chat on auki sunnuntaista keskiviikkoon klo 17–20.
- https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/lasten-ja-nuorten-chat/
Oulun ensi- ja turvakoti
- Oulun turvakodin päivystysnumero p. 0400 581606 vastaa ympäri vuorokauden. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta, kun kotiin jääminen on väkivallan, uhkailun tai pelon takia turvatonta. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä.
- Oulun ensikodin numeron p. 040 8395 250. Ensikodissa sinun on mahdollista saada ympärivuorokautista tiivistä tukea vanhemmuuteesi.
Nettiturvakoti
- Nettiturvakodista saa apua perheväkivaltaan.
- Chatit avoinna arkisin klo 10–15 sekä ma ja ke klo 17-19. Chat-keskusteluissa saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.
Nollalinja
- Nollalinjan numero 080 005 005 palvelee ympärivuorokauden. Nollalinja on valtakunnallinen, maksuton auttava puhelin kaikille, jotka ovat läheisessä ihmissuhteessaan kokeneet väkivaltaa tai sen uhkaa.