Viheralueilla riittää tekemistä myös talvikaudella

to helmik. 28 10:39:00 2019

Vaikka lumi peittää kaiken vihreän, jatkuvat työt puisto-osastolla myös talven aikana. Tosin työntekijöitä on vain 10 % kasvukauden vahvuudesta. Roska-astioiden tyhjennys viikoittain on ympärivuotista hommaa. Talvella niihin kertyy erityisesti koirankakkapusseja ja hyvä niin. Kirkkotiellä ja Baanan varrella pidetään lumesta vapaana kymmenkunta penkkiä erityisesti senioreiden liikkuminen huomioiden. Muuten ethän anna koirasi pissata vasten penkkejä.

Yli puolet kaikista leikkipuistoista on tehostetun talvikunnossapidon piirissä ja leikkivälineitä puhdistetaan lumesta ja jäästä. Kannattaa silti huomioida että leikkivälineissä on jään sekä lumen tuomaa liukkautta ja turva-alustat voivat olla kovia. Myös Ilonpilkkeen lähiliikuntapaikan välineet pidetään lumesta puhtaana. Talven aikana suoritetaan myös toiminnallinen turvatarkastus ulkoleikkivälineille koulujen ja päiväkotien pihoilla sekä leikkipuistoissa.

Talvikunnossapidettävissä puistoissa on myös lapsille soveltuvia latuja ja reittejä: pieni latu hiihtoharjoitteluun löytyy Ilonpilkkeestä, moottorikelkalla on tampattu lenkki Rytipuistoon ja lumilingolla on avattu pieni reitti Paiturinpuistoon. Liikuntapuolen ylläpitämät pienet latulenkit löytyvät Kirkonkylän yhtenäiskoulun, Santamäkitalon ja Linnakangastalon läheisyydestä. Vihiluodon kyläyhdistys on taas ahkeroinut lapsille ladun alueen vetokadun päähän Niemelän pelloille.

Mainiot pulkkamäet löytyvät kaikenikäisille Sarkkirannan entisestä hyppyrimäestä sekä Linnakankaankoulun takaa mäestä, jossa on myös valaistus.

Talvellakin riittää siis töitä viheralueilla, sillä ihmiset liikkuvat myös talvella ja hyvä niin.

Kuvassa Paula ja Heikki työn touhussa.