Lauha marraskuu mahdollistaa Zatelliitin kosteikkojen emulsiokylvöt

ke marrask. 14 12:20:00 2018

Juha Siekkinen Kosteikkomaailma

Zatelliitin kosteikkoalueelle on kesän aikana rakentunut kivituhkapintaisia ulkoilureittejä kaivuumassoista muotoiltujen kumpareiden päälle Komeetantien eteläpuolelle. Ulkoilureitille on tulossa pieni ylityssilta, mutta asentamiseen päästään vasta keväällä. Lauha marraskuu mahdollista vielä alueen maisemointia emulsiokylvönä, jotka tehdään tämän viikon lopulla. Kylvöseoksena on MMP-niitty, jossa on mm. ruiskaunokin, päivänkakkaran ja hunajakukan siemeniä.

Zatelliitin kosteikkoalueen käyttöä ulkoilualueena kehitetään aktiivisesti. Nyt suunnitellaan mahdollista ulkoilureitin jatkamista Linnunradan kosteikon kohdalla. Kunnan nettisivuilta voi lukea lisää Zatelliitin kosteikosta ja siellä tehtävistä seurannoista. Kempeleen Zatelliitin vesiensuojeluhanke sai ympäristöministeriön kärkihankerahoitusta v. 2017. Lisäksi hanketta tukevat Kempeleen kunta ja Suomen ympäristökeskus SYKE.