Johtoryhmän blogi: kunnanjohtaja - Lukufiilistä vahvistamassa

pe huhtik. 25 10:16:00 2025

Suomessa on vietetty tällä viikolla Lukuviikkoa teemalla Löydä lukufiilis! Kyseessä on vuosittainen lukemisen ja lukutaidon teemaviikko, joka tarjoaa näkökulmia kirjallisuuteen ja lukemiseen, ja innostaa kirjojen pariin.

Viikon teemaa ei ole valittu sattumalta, sillä huoli erityisesti nuoremman väen lukutaidon rapautumisesta on ollut otsikoissa taajaan. Ongelman ydin ei ole lukemisen määrässä, vaan nimenomaan lukutaidossa: nuoret lukevat enemmän kuin koskaan, mutta samaan aikaan lukutaito on heikentynyt. Nykyinen pikaviestien, sirpaleisten tekstipätkien ja sosiaalisen median sisältöjen kyllästyttämä mediaympäristö ei vahvista nuorten lukutaitoa. Noin puolet nuorista ei erota nettilähteissä mielipidettä faktasta. Kuudesluokkalaisista noin 40 % ei kyseenalaistanut kaupallisen tekstin kirjoittajan asiantuntijuutta lainkaan. Lukiolaisista lähes kolmanneksella oli vaikeuksia arvioida nettitekstien luotettavuutta.

Suomalaisnuorten lukutaito on laskenut viidenneksi eniten kaikista PISA-arviointiin osallistuneista maista. Heikosti lukevia on nyt joka viides, kun vielä vuonna 2018 heikkoja lukijoita oli alle 14 %. Vähintään erinomaisen tason saavuttaneita lukijoita on enää joka yhdestoista. Nuorten lukutaidon arvioinnin keskiössä on pärjääminen arkielämän tilanteissa. Työelämän ja opiskelun näkökulmasta riittävänä lukutaidon tasona pidetään PISA-testin tyydyttävää taitotasoa. Suomessa sen saavuttaa 56 % nuorista.

Lukutaito liitetään usein vahvasti koulutukseen kuuluvaksi asiaksi. Ja sitäkin se toki on, mutta lukutaidossa on kyse isommastakin. Se on koko sivistyneen yhteiskunnan perusta, osallisuuden ja ymmärryksen kivijalka. Kun ihminen osaa lukea, hän voi rakentaa elämäänsä, oppia, osallistua ja työllistyä. Ilman lukutaitoa nämä ovet eivät avaudu, ainakaan helposti. Tästä syystä olemme Kempeleessä(kin) jo pitkään tukeneet erityisesti lasten ja nuorten lukutaidon kehittymistä monipuolisesti ja systemaattisesti.

Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lasten lukuintoa nostatetaan muun muassa lukuhaasteilla ja -diplomeilla. Kempeleen opetuspalveluissa lukutaidon edistäminen on valittu puolestaan kuluvan lukuvuoden yhteiseksi painopisteteemaksi. Kaikki alakoululuokat kirjavinkataan vuosittain, ja vähintään 75% alakoulujen oppilaista suorittaa joka vuosi lukudiplomin. Muina esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa säännölliset koko koulun lukutunnit ja -vartit, lukuvälituntitoiminta, kirjailijavierailut ja kirjailijavieraiden toteuttamat lukutyöpajat, kummiluokkien järjestämät yhteiset lukuhetket, erilaiset lukutaitohankkeet ja koulujen sisäiset ja koulujen väliset lukutaitokisat. Osaan lukutaitotoimintaa osallistetaan myös oppilaiden huoltajat. Koululaisten lisäksi myös koulujen henkilökunnalla on omia lukupiirejä.

Lukutaidon edistäminen on luonnollinen osa varhaiskasvatuksen, ja erityisesti opetuspalvelujen arkea. Kansallinen lukutaitostrategia lähtee kuitenkin siitä, että lukutaitotyö koskee kaikkia kunnan toimijoita ja kaikenikäisiä kuntalaisia. Kempeleessä kirjasto- ja kulttuuritoimella on aivan keskeinen rooli lukutaidon edistämisessä. Kirjaston vahvalla myötävaikutuksella kuntaan on syntynyt poikkeuksellisen laaja lukudiplomikulttuuri: alle kouluikäisten Ilo Ilves -perhelukudiplomi ja esiopetuksen lukuhöperö -diplomi, jokaisen koululuokka-asteen lukudiplomit, vapaaehtoinen lukuahmatti diplomi alakoululaisille sekä yläkoulun lukudiplomi. Tarjolla on lisäksi englanninkielinen Reading Diploma. Myös kunnan iäkkäämmälle väestölle on oma seniorilukudiplomi. Kirjaston johdolla lukutaitoa edistetään myös kuukausittain kokoontuvassa Tavallisten miesten kirjallisuuspiirissä. Lisäksi eri palvelutaloissa käydään lukemassa ja tarinoimassa kirjallisuudesta, ja sosiaalityön kotipalvelun kautta viedään kirjakasseja säännöllisesti toimintakyvyltään rajoittuneiden luettavaksi.

Lukutaidon edistäminen on pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista työtä. Kyse on myös tahdosta: haluammeko olla kunta, jossa jokaisella kuntalaisella on mahdollisuus ymmärtää itseään, ympäristöään ja maailmaa lukemisen kautta? Kempeleen vastaus on selvä: tahdomme.

 

Tuomas Lohi
Kunnanjohtaja