Apua Vastaamon tietomurron uhriksi joutuneille
ke 28. lokakuuta 2020 12.05.00
Kempeleen kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakas- ja potilastietojen salassapito ei ole vaarantunut tietomurron yhteydessä millään tavoin. Tietomurron uhriksi ovat joutuneet psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaat, joille Vastaamo on lähettänyt asiasta tiedotteen viime viikolla.
Tietomurron uhriksi joutuminen herättää monenlaisia reaktioita, tunteita, epävarmuutta ja kysymyksiä. Apua saadaksesi voit olla yhteydessä puhelimella tai nettisivujen kautta valtakunnallisiin ilmaisiin auttaviin palveluihin. Alla olevista palveluista saat ohjeita käytännön asioiden hoitamiseen (esimerkiksi rikosilmoituksen tekeminen) ja myös henkistä tukea.
Rikosuhripäivystys: https://www.riku.fi/toimi-nain-jos-tietojasi-on-vuodettu-verkkoon/, puhelinnumero 116 006 ma–pe klo 09–20. Soittaminen on maksutonta ja puhelimeen voi soittaa myös nimettömänä.
Suomen Punaisen Ristin maksuton auttava puhelin joka päivä klo 09-21 numerossa 0800 100 200.
Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää ympäri vuorokauden 24/7 numerossa 09 2525 0111. Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea.
Kirkon Palveleva puhelin 0400 22 11 80 on avoinna joka päivä klo 18–24. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm).
Tietomurtoon liittyvissä yleisissä huolissa voit olla yhteydessä myös Kempeleen kunnan sosiaali- ja terveyspalveluihin. Lisätietoja psykososiaalisen tuen palveluista saat osoitteesta https://www.kempele.fi/sosiaali-ja-terveys/psykososiaalisen-tuen-palvelut.html ja päivystyksellisistä palveluista osoitteestahttps://www.kempele.fi/sosiaali-ja-terveys/paivystys.html.